torsdag 26 augusti 2010

Lögn, förbannad lögn och statistik

Hur hög är egentligen ungdomsarbetslösheten i Sverige?

För att få fram konkreta siffror jag har suttit och surfat på internet:
Jag har kollat bl.a. SCB och Eurostat, jag har läst bloggar - både rödgröna och borgerliga - för att se hur respektive sida argumenterar - sedan har jag sökt på google efter tidningsartiklar och liknande där statistiker inte bara namnger siffrorna utan också förklarar sammanhanget.

Det jag har kommit fram till efter alla dessa sökningar är att definitionen av "arbetslösa" ungdomar är väldigt diffus.
För att få raka och tydliga siffror måste man fråga sig:
Vad är en arbetslös ungdom? Hur definierar man en arbetslös ungdom?
Men det finns inte ett rakt svar, utan man kan svara på flera olika sätt. Och det sätt du väljer att svara på avgör vilka siffror du får fram.

I ett powerpoint dokument av SCB som jag hittade här definieras ungdomsarbetslösheten på det här viset:
  • Ungdom: 15-24 år
  • Arbetslös: Har sökt arbete (de senaste 4 veckorna) och kan ta ett arbete
Om man där lägger till den nya definitionen från 2007 inkluderas även heltidsstuderande ungdomar som arbetslösa. Något som jag personligen tycker är löjligt...

Enligt denna definition är ungdomsarbetslösheten i Sverige runt 25-30%. En mer specifik siffra säger dessutom 30,9%
Så där får de rödgröna rätt.
Men det finns ett par saker de väljer att inte nämna:

T.ex. att ungdomsarbetslösheten i Sverige faktiskt har varit på 25% (om man räknar enligt säsongsrensade värden) ända sedan 2005. År 2006, precis innan maktskiftet, låg siffran dessutom på 28,1%
Om man jämför det med dagens statistik är siffrorna faktiskt inte så anmärkningsvärt höga - nivån har varit i princip den samma hela tiden.
Trots det väljer man att kalla dagens ungdomsarbetslöshet för "kris" och "skitår"... men på Göran Perssons tid hette det "brinnande högkonjunktur". Då gick SSU minsann inte ut och sa att "1 av 4 ungdomar är arbetslösa"...
Det tycker jag man borde tänka på.

Men, men... om vi återgår till definitionen av "ungdomsarbetslöshet".
Som jag sa tidigare:
Det är hur du väljer att definiera en arbetslös ungdom som avgör vilka siffror du får fram.

Nu tänkte jag pröva ett annat synsätt:
Om vi denna gång tar bort heltidsstuderande ur statistiken - då halveras siffran 30,9% och blir istället till 14,3%
Vill man gå ännu längre kan man välja att jämföra antalet arbetslösa enbart med det totala antalet ungdomar i 15-24 års åldern, istället för storleken på arbetskraften.
Då blir ungdomsarbetslösheten bara 5,8%


Min poäng är:
Det går att få fram både höga och låga siffror vad gäller ungdomsarbetslösheten. Vet man hur man ska definiera begreppet "arbetslös ungdom" kan man nästan avgöra i förväg vilken typ av siffra man får fram.
Detta gör de båda blocken naturligtvis till förmån för sin egen politik - och det är väl det debatten handlar om egentligen. Man använder statistiken för att säga vem som är bäst och sämst.

Det är lite grann som Mark Twain sa:
"Det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik."

Som ni säkert redan vet så har jag tagit ställning. I egenskap av anhängare till alliansen och kandidat till kommunfullmäktige för Folkpartiet - så kommer även jag att ta strid för en viss typ av statistik och definition.
Jag har försökt här att vara saklig, föra fram raka fakta och presentera flera sätt att tolka ungdomsarbetslösheten.
Men jag är som sagt inte neutral - kom ihåg det.

Jag hoppas ändå att jag har bidragit till lite omtanke och klarhet, i denna förvirrande debatt om siffror och procentsatser.
Och tror ni inte på mig kan ni alltid söka själva - på google, SCB, Eurostat, Svenskt Näringsliv, Ekonomifakta osv.

Ha det gott!

0 kommentarer: