tisdag 27 juli 2010

Stolthet & USA!!

Igår inleddes 2010 års stora Pridevecka i Stockholm.
Då jag i slutet på veckan ska resa utomlands kan jag tyvärr inte delta på något av de flera evenemang som anordnas.
Men jag tycker det är ett superba evenemang!
Mycket behöver fortfarande göras för att förbättra attityden gentemot och situationen för HBT personer.
Homosexualitet var fram till 1944 olagligt, och ända fram till 1979 betraktades det enligt medicinska termer som en psykisk störning.
Inte förrän 2009 började det bli lagligt för homosexuella att ingå äktenskap!

Visst går det framåt, men på tok för långsamt!

En annan viktig sak att nämna, som väckt min uppmärksamhet kring ämnet, är de upplevelser Amanda Brihed fått erfara då hon tvångssteriliserades som ett villkor för att få genomgå könsbyte.

Jag blir rörd, gripen och väldigt frustrerad!
Att sånt här förekommer i ett så välutvecklat land som Sverige är fullständigt galet!!

Jag har inte uttalat mig särskilt mycket om HBT frågor förut, men nu känns det verkligen som att något måste göras!
Vi är ju för tusan inne i 2000-talet, och fortfarande verkar det inte vara en självklarhet att HBT personer är lika mycket människor som vi andra!

Vem som är ihop med vem, och vad de har för sig privat - vad har vi med det att göra?
Varför sånt förakt mot människor för att de, liksom vi alla, försöker vara sig själva?

Nej... jag är glad att det finns evenemang som Prideveckan. Det behövs verkligen för att förändring överhuvudtaget ska ske.

En annan stor nyhet denna vecka måste väl vara Wikileaks och deras nyliga publikation av ca. 91.ooo rapporter innehållande hemligstämplad information om USA:s agerande i Afghanistan.

Skriverierna har varit så många att jag inte lyckats snappa upp riktigt allting - men jag vet så pass mycket att det handlar om att USA mörkat inte bara antalet civila offer, utan också hela bilden av vad som pågår i Afghanistan.
De har tydligen inte så stor kontroll som de påstår sig ha.
Jag har själv läst igenom ett fåtal rapporter i den mån jag har kunnat (det är mycket kodord, förkortningar och siffror som ofta är svåra att tyda) och det ser verkligen ut som tillförlitlig information.

I rapporterna nämner man inblandade enheter, exakt tid & datum, exakta koordinater, vilken typ av händelse det rör sig om, dödssiffror, siffror över skadade osv.

Det är helt enkelt för mycket för Wikileaks att ha hittat på själva - uppgifterna stämmer, allt tyder på det.

Så det är egentligen inte så svårt att förstå att Vita Huset fördömer läckan så starkt.
De kan prata hur mycket de vill om sina trupper och landets säkerhet - men har man begått illdåd som man har gjort nu, förtjänar det att uppmärksammas.
Särskilt om den skyldige påstår sig vara en "försvarare av frihet och demokrati i världen".
Vi måste vara kritiska även mot sådana länder.

Så för min del är det bara bra att sån här information kommer ut.
Om en regering skickar trupper för att kriga utomlands, så är väl det minsta vi kan begära - att vi faktiskt får veta vad de gör därborta.

Inget annat alternativ är vettigt.


För mer information om wikileaks läckan, läs artikeln i SvD av Annika Beijbom (FP)


3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Här hittar du - och andra - en kommentar om detta:

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/07/att-skjuta-budbarare-om-internet-och.html

John Olsson sa...

Jag funderade på att eventuellt rösta på Folkpartiet, men om dina åsikter representerar Folkpartiet så röstar definitivt inte på ditt parti.

Martin Hall sa...

Vilka åsikter syftar du på, specifikt?