måndag 5 juli 2010

Almedalen - dag 2: "Vänsterpartiets dag"

Jag har tillbringat min andra dag i Almedalen med att ta det lite lungt.
Jag gick på ett par seminarier men inte alls lika mång
a som igår.
Så kan man också göra.


Därmed inte sagt att dagen inte varit händelserik. Flera av småpartierna börjar bli alltmer synliga.
Sverigedemokraterna, som jag tidigare misstänkte v
ar "uteslutna", verkar ha haft verksamhet på gång att döma av alla banderoller och folk klädda i deras partifärger.
Jag har vid några tillfällen även sett Nationaldemokraterna, precis vid hamnen inte långt ifrån familjens segelbåt!
Feministiskt initiativ har också varit synliga. Ingen Gudrun, men flera andra människor.

Dessutom har jag lyckats träffa på flera av mina partikamrater - det är trevligt. Jag hoppas på att få kampanja med dem imorgon då Folkpartiet har sin dag.

Idag var det däremot Vänsterpartiets dag. Eller ska jag säga "Välfärdspartiet"? Som de lät kalla sig för dagen..
Jag lyssnade först på Ida Gabrielsson från Ung Vänster, och s
edan på Lars Ohly.
Ja, vad ska man säga? Det var hårda ord och inga
visor, precis som Reinfeldt.
Men egentligen var det bara mer av samma gamla arg
ument och samma gamla vinklade problemformulering.
Det var väl uttryckt, klart & tydligt, rakt på sak. Det märktes
att de noterade det kommande valet.
Men det sades egentligen inget nytt. Det får jag säga.


Nu avslutar jag med lite bilder:
Det här är från ett seminarium om utrikespolitik, med fokus på Ship to Gaza. Jag vet, det annordnades av vänstern och åsikterna som uttrycktes var vänsterns. Men det var ändå intressant att lyssna på. Kolla vilka som befann sig vid hamnen! Nationaldemokraterna!Debatt mellan ungdomsförbunden om ungdomsarbetslösheten.
Från vänster: Jytte Guteland - SSU, Ida Gabrielsson - Un
g Vänster, Jakop Dalunde - Grön Ungdom,
Charlie Weimers - KDU, Niklas Wykman - MUF,
Adam Cwejman - LUF, Magnus Andersson - CUFIda Gabrielsson - ordförande för Ung VänsterLars Ohly (V)

0 kommentarer: