söndag 4 juli 2010

Almedalen - dag 1: "Moderaternas dag"

Efter dryga 14 timmar ute till havs kom jag tillslut fram till Visby vid 22 tiden igår kväll. Jag var trött som tusan kan jag tala om!
Och idag, söndagen den 4 juli, inleddes Almedalsveckan år 2010, ungefär två månader innan valet.
Första dagen tillägnades moderaterna.


Det är helt fullproppat med människor här. Tidningarna verkar verkligen mena det när de säger att intresset för Almedalsveckan ökat rekordartat.
För att inte tala om temperaturen. Jag hörde någon som sa att det kanske är upp till 30 grader här nere!
Jag är inte förvånad om det stämmer.


Min dag då, kortfattat:
Jag har varit på lite seminarier. Särskilt intressant var ett seminarium där en organisation som hette "företagarna" gjorde en undersökning bland riksdagens ledamöter och bedömde vilka som ansträngt sig mest kring frågor gällande företagande.
Vem bryr sig i Riksdagen? hette det. Om företagande.
De bedömde alliansen och de rödgröna för sig - dels för objektivitetens skull.
Lite glad blev jag personligen då de 3 "bästa" allians -ledamöt
erna inom företagande frågorna var folkpartister, samtliga.

Till sist avrundade jag dagen med att lyssna på dagens talare: Statsminister Fredrik Reinfeldt.
Det var ett offensivt tal, det gick verkligen ut på att lyfta fra
m en stark allians som tar ansvar för Sverige - mot ett rödgrönt experiment som bara bidrar till att underminera de problem vi äntligen håller på att ta oss ur.
Det var kraftigt, hårda ord och man lade en hel del tyngd på a
tt utforma talet rent retoriskt.
Det är inte ofta man hör Reinfeldt tala på det sättet. Mycket bra!

Här kommer lite bilder från dagen: Seglatsen över havet (föregående dag)
Jag i Visby hamn
Jag och Agneta Berliner (Fp) - en av riksdagsledamöterna under "företagar" seminariet. Kolla så mycket folk! Jag är också med... Statsminister Fredrik Reinfeldt (M)

0 kommentarer: