lördag 5 juni 2010

Välkommen till mitt hem

Klockan halv åtta på torsdagsmorgonen, medan jag ligger och sover, blir en man skjuten i huvudet bara ett kvarter bort från mitt hus.
Jag märkte senare under dagen hur poliser patrullerade min gata och hade en polisbil stationerad strax vid brottsplatsen.

Och nu, natten till lördagen, hör jag att man har vält en bil och bränt upp den - detta inte heller långt från där jag bor!

Det är jätteskrämmande! Helt sjukt att sånt kan inträffa utanför ens egen dörr!

Men det är en del av verkligheten i Botkyrka:
Vi har problem med kriminaliteten och tryggheten. Särskilt i norra Botkyrka, och särskilt vad gäller ungdomar.

Vad ska vi göra? Hur ska vi göra?
Det är svårt att säga - även för mig.

Men det har utan tvekan gett mig en ordentlig tankeställare!

Jag tror att en eventuell lösning beror på flera faktorer.
Dels handlar det om att ge unga kriminella ett motalternativ till kriminalitet. De måste få hopp och en vision om en bra framtid - där det tydligen inte finns något.
Dels handlar det också om en vuxenvärld som måste ta sitt ansvar.
Föräldrar måste börja agera som riktiga förebilder - och verkligen göra det klart för sina barn hur man beter sig och inte beter sig, lärare måste vara på sina elever mer - så att de får ordning på sin skolgång, poliser måste ta även de minsta och mest vardagliga brott på allvar osv.

Med andra ord: Många bitar måste falla på plats ifall vi vill komma någon vart.

Jag kan prata hur mycket som helst om just det här ämnet, men jag sätter punkt här och nu - och får istället återkomma vid ett annat tillfälle.
Annars blir jag bara för flummig... och det löser ingenting.

Men tänk över saken! Det ska jag iaf göra.. helt klart!

Det är det minsta man kan begära...

0 kommentarer: