måndag 31 maj 2010

Förskräckligt gjort av Israel!

Natten mellan söndag och måndag den 30-31 maj befann sig fartyg från föreningen "Ship to Gaza" på internationellt vatten då Israelisk militär stormade och gick ombord.
Enligt den israeliska tv-kanalen Arutz Eser blev de israeliska soldaterna anfallna av personer beväpnade med knivar och yxor - och därmed bröt helvetet löst.
Upp till 16 personer beräknas ha dödats i kalabaliken utanför Israels/Palestinas kust, på internationellt vatten.

När jag fick höra nyheten blev jag, likt många andra, väldigt upprörd.
Turkiet benämner attacken som oacceptabel, svenska UD kallar till sig Israels ambassadör och säger att attacken är mycket allvarlig, de tre oppositionsledarna fördömer händelsen och resten av omvärlden reagerar ganska så självklart med ilska och vrede.

Själv säger jag att hela incidenten är mycket sorglig och frustrerande och att Israel agerat mycket illa.
För det första: Flottan befann sig på internationellt vatten! Det finns bestämmelser för sånt där!
För det andra: Skeppen bar inte enbart på "hundratals aktivister" som det hävdas från vissa, de bar också på 10 000 ton förnödenheter:
Mat, medicin, dricksvatten, byggnadsmaterial till hus, elgeneratorer, skolböcker och även leksaker till barnen.
Knappast något som militären bör känna sig hotad av.
För det tredje: Det är väl klart som tusan att det fanns hundratals passagerare med pro-palestinska åsikter, det har vi ju vetat om redan från början. I och med det man gjort nu så förhindrar man dessa aktivister från att åka till Palestina och manifestera sina åsikter.
Hur det kan ses som "demokratiskt" går bortom mitt vetande. Jag är inte intelligent nog för att svara på den frågan - fråga Israel istället...

Men vad jag än känner om just denna attack så är det av största vikt att man ser på Israel/Palestina frågan som en helhet.
Och det kräver att man ser på problemet ur båda synvinklar.
Vad ni än må tycka om min kritik gentemot Israel deklarerar jag här och nu, så att det inte blir några missförstånd: Jag är INTE anti-israel!!
Jag är varken emot israel eller pro-palestina. Men jag är inte heller någon "israel vän".
Jag tycker att båda parterna beter sig så illa att varken den ena eller den andra har gjort sig förtjänt av min gunst.
Därför kritiserar jag dem, istället för att ge beröm. I vissa fall gäller det Palestina och Hamas, men i andra fall (som nu) riktas min arga blick mot Israel.

Jag väntar med att säga mer, eftersom den här debatten präglas så otroligt av kontroverser och starka känslor. Och jag vill helst inte få någon stämpel på mig...
Varken som "israel vän" eller "pro-palestina".

Men jag kan bara inte sitta och hålla tyst i situationer som den här. Jag måste säga något...
Jag tror att en viktig förutsättning för att vi ska komma någonvart i Israel/Palestina konflikten är att man lyfter upp "både" Israels och Palestinas brister.
Båda har människoliv på sitt samvete och båda har illdåd de bör stå till svars för.
Innan den ene anklagar den andre, bör denne först ta en ordentlig titt på sig sig själv.
Men det går inte ifall omvärldens policy består av att man gynnar den ene, och missgynnar den andra.
Om vi verkligen står för tvåstatslösning - då ska vi banne mig varken vara israel eller palestina vänner!
Låt oss istället vara "pro-tvåstatslösning".

Och avslutningsvis... hoppas att det någon gång (inom en avlägsen framtid) kan bli fred mellan folk och stater. Hoppas att Israel och Palestina har kommit "någon vart" i fredssamtalen innan denna jord går under.

Hoppas något händer snart...


Läs även: Sebastian Bjernegård som gör ett bra inlägg där han beskriver helheten kring händelserna.
Och Christian Tegnvallius som tar avstånd från Israels agerande.

3 kommentarer:

vanja sa...

Att du hinner blogga samtidigt som du går i skolan förstår jag inte, men kul att läsa och se dina åsikter :)

Martin Hall sa...

Det brukar gå rätt bra faktiskt - bara man lägger ner åtminstone en liten bit av sin tid..
Tack så mycket för kommentaren!

vanja sa...

det är väldigt duktigt av dig! :)